עורך דין ליקויי בניה

עו"ד טל אור מארדכייב

מקרקעין תכנון ובניה

תכנון ובנייה של פרויקט חדש הוא תהליך מרגש מאוד עבור הרוכשים, ובתוך התהליך יש מארג שיקולים רב שעשוי להשפיע על העלויות הסופיות וכן הנראות של הפרויקט. לכן, עוד בשלבי ההתחלה, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום המקרקעין ולהיוועץ לגבי הפרטים החשובים, כמו: מה יהיו העלויות של הפיתוח, מהי העלות הצפויה על התכנון ועוד. בנוסף, בבדיקות המקדימות יהיה ניתן גם לברר לגבי הצפיפות של המבנה, האם הוא עומד בתקנים ובדרישות של הרשות המקומית או המועצה המקומית וכדומה.

במידה ובדיקות אלו עוברות בהצלחה, הקבלן מתחיל את עבודת הבניה. בשלב הזה חשוב לשים לב האם ישנם ליקויים בבניה. לעיתים בתהליך הבניה, לא תמיד מבוצע מה שהובטח וגם אם כן, לא בדיוק כפי שרציתם. לכן, חשוב מאוד לאורך כל הליך הבנייה להיות עם היד על הדופק ולבדוק לגבי הליקויים.

מהם ליקויי בנייה

ליקוי בניה הוא מונח המתייחס לליקוי בתכנון, בחומרים או בביצוע בתהליך הבנייה שגורם לכשל של חלק מרכיב בבניין או במבנה. במילים פשוטות יותר, מדובר בתקלה שנוצרת במהלך הבנייה שמובילה לירידה בערך הנכס, השירות או הבטיחות של הנכס.

ליקויי בנייה בדירה חדשה יכולים להתבטא בכמה אופנים, החל מבעיות גלויות כמו סדקים בקירות והתקנות חלונות לקויות, לבעיות נסתרות יותר כמו תקלה בדוד שמש/מערכת גז, או ליקויי בנייה בתוך קירות הדירה. ליקויים אלו יכולים להתרחב גם לשטחים משותפים, כגון מעליות, מדרגות, אזורי חניה וגינות, המכונים ביחד "ליקויי בנייה ברכוש משותף".

עורך דין ליקויי בניה : זיהוי ליקויי בנייה

בהתחשב במורכבות הבנייה המודרנית, זיהוי ליקויי בנייה יכול להיות משימה מאתגרת, במיוחד כאשר הם לא ברורים מיד. מסיבה זו, לרוב נעזרים בשירותים מקצועיים לביצוע בדיקה יסודית. מהנדסים נשכרים בדרך כלל כדי לבחון את התקינות המבנית של הנכס, להעריך את איכות הבנייה ולקבוע את התאמתו לחוק המכר, למפרט המכר ולסטנדרטים המקובלים.

ישנם מספר ליקויים שכיחים בבניה בדרגות חומרה שונות שחשוב לשים עליהם דגש, הנה מספר ליקוי בניה קריטיים שכדאי לטפל בהם בהקדם ובמידת הצורך, לתבוע.

ליקויי בניה נפוצים ולא בטיחותיים

ליקויי בניה יכולים לקרות בכל סוג מבנה: בבניין דירות או בית פרטי וגם במהלך שיפוץ, תוספת והרחבה במקרים נוספים. במצבים רבים הליך הבניה יכול להסתבך ולעיתים תוך זמן קצר יתגלו הליקויים. אך בחלק מהמקרים, הליקויים מתגלים לאחר שנים בעיקר בשל תנאים סביבתיים המזרזים את נראות הליקויים, כמו: גשמים בעונת החורף או כתוצאה מעומסי החום בעונת הקיץ. ליקויי בניה שמתגלים עשויים להוביל להליך משפטי מורכב וארוך ומעבר לכך, במקרים מסוימים וקשים הליקויים עלולים להוביל לירידת ערך הנכס או לחוסר יכולת להשתמש בנכס.

אלו ליקויי בניה נפוצים עשויים להתגלות במהלך או בסיום הבניה? בסעיף הזה נתייחס לליקויים שאינם בטיחותיים ועשויים להוביל לסכנת חיים.

ליקוים בשלד או בתשתית

ליקוי בטיחותי מהסוג הזה מעיד על בעיות ביסודות הבנייה שעלולות לגרום לסכנה בחיי אדם. ניתן לזהות ליקויי יסודות כאשר יש כתמי רטיבות וסדקים בקירות החיצוניים, ברזלים חשופים, דלתות מתקערות ועוד. בהליך בנייה במסגרת תמ"א 38 מקרים מהסוג הזה נפוצים מאוד והם מחייבים טיפול ובדיקה יסודית על ידי מהנדס בניין מוסמך. במקביל כדאי להיוועץ עם עורך דין ליקויי בניה מומלץ המתמחה בתחום המקרקעין שיתנהל באופן מקצועי מול הקבלן והמהנדס.

ליקויים במערכת החשמל

אם בוצעה התקנת חשמל לא מקצועית או שבוצע שימוש בציודי חשמל שלא עומדים בתקנים, אלו יכולים להוביל להתחשמלות ולנזקים משמעותיים למוצרי החשמל החדשים בבית. מומלץ בעת התקנת החשמל לעשות בדיקה ולוודא שההתקנה מקצועית ותקינה למגורים.

ליקויים בגג במבנה

ליקויים המתגלים בגג, הם ליקויי בנייה בטיחותיים שחשוב לשים לב אליהם. מדובר בעיקר בליקוים כמו, גגות ורעפים חשופים כתוצאה מקיבוע רעוע. בנוסף יכולים להתגלות רעפים שבורים או רווחים בין הרעפים ואלו יכולים להוביל לבעיות ניקוז מי גשמים, חדירת מים למבנה ולבעיות רטיבות. ליקוים אלו נובעים ככל הנראה כתוצאה מאי עמידה בתקני ההגנה הדרושים, מומלץ לבדוק אותם לפני כניסה למבנה ולחסוך בעיות והוצאות עתידיות גבוהות.

ליקויים שכיחים בבניה – החלק הקוסמטי

ליקוי בניה קוסמטיים יכולים לקרות והם פוגמים בנראות פנים הדירה. למשל, ליקוי בהתקנת דלתות, ריצוף, ארונות מטבח ועוד. אם נתקלתם באחד מבין הפגמים הללו, יש לפנות לבעל המקצוע באותו הרגע ואם התיקון לא בוצע, להיוועץ עם עורך הדין שמלווה אתכם.

ליקויים בריצוף

ישנם לא מעט מקרים בהם רוכשים מתלוננים על ליקוים בריצוף. הליקויים יכולים להתבטא במגוון צורות, בין אם מדובר באריחים שבורים, סדוקים או בהתקנה של אריח לא יציב או גבוה משאר האריחים. ליקויים אלה עשויים לגרום לבעיות נוספות כמו, תקיעות של מים קטנים שעלולים להוביל לרטיבות חמורה.

ליקויי בצבע

את הליקויים הללו קל מאוד לפספס לכן חשוב שתשימו לב לפרטים הקטנים. כאשר אתם רואים בליטות בקיר, קילופי צבע או פיצוצים בצבע, שימו לב: מדובר ברשלנות על ידי הקבלן שביצע את הצביעה וזכותכם המלאה לדרוש שיתקן ויבצע צביעה מחודשת ותקינה.

ליקויים בדלתות ובנגרות

הזמנתם ארונות חדשים למטבח, לאמבטיה, לחדרים ולדלת הכניסה באמצעות נגר מקצועי – ובזמן ההתקנה שמתם לב שאין התאמה? או שיש צורך בתיקון קוסמטי הן ברמת הגימור, סוג העץ הנבחר ואף גילתם פגמים באיכות של המוצר – אל תחכו לסיום ההתקנה, תבדקו את הדלתות טרם ההתקנה כדי שיהיה ניתן לתקן את הליקויים לפני כן.

תפקידו של עורך דין ליקויי בנייה

כאשר מתגלים ליקויי בנייה, חיוני לפנות לייעוץ משפטי בהקדם. עורך דין ליקויי בניה מתמחה בעריכת דין עבור בעלי בתים וועדות בניה העומדות בפני תביעות ליקויי בניה. הם מנחים את לקוחותיהם בתהליך, מבטיחים שזכויותיהם מוגנות ומטפלים במשא ומתן עם הקבלן. במידה והמשא ומתן נכשל, רשאי עורך הדין להגיש תביעת ליקויי בניה בשם הלקוח.

אחד ההיבטים המכריעים עליהם ייעץ עורך הדין הוא כיצד להודיע לקבלן על הליקויים. במקרים רבים, חוזי מכר קובעים כי יש ליידע את הקבלן בכתב, אך הודעות בעל פה יכולות להיות מקובלות גם כן אם קיימות ראיות לכך שהקבלן קיבל את ההודעה.

עו"ד טל אור מארדכייב מומחה בתחום האזרחי

ליקויי בנייה ופיצוי

לעיתים, ליקויים עלולים לחזור על עצמם לאחר ביצוע תיקונים על ידי הקבלן. במקרים כאלה אין הרוכש חייב לאפשר לקבלן ניסיון נוסף לתיקון הבעיה. על פי החוק, הם רשאים לשכור בעל מקצוע אחר שיבצע את התיקונים ולאחר מכן לדרוש מהקבלן החזר על עלות תיקונים אלו. גם במצבים כאלה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין ליקויי בנייה על מנת להבטיח שהקונה פועל במסגרת החוק ובעל בסיס ראיות חזק.

חוק ההתיישנות על ליקויי בנייה

חשוב להיות מודעים לחוק ההתיישנות על ליקויי בנייה. בישראל ישנן שתי תקופות עיקריות שכדאי להכיר: תקופת הבדיקה ותקופת האחריות. תקופת הבדיקה, כמתווה בחוק המכר (דירות), נמשכת מספר שנים ומשתנה בהתאם לסוג הליקוי. במהלך תקופה זו נדרש הקבלן לתקן כל ליקוי שהתגלה ללא עלות לדייר.

לאחר תקופת הבדיקה מגיעה תקופת האחריות, הנמשכת כשלוש שנים. במהלך תקופה זו על הקונה להוכיח כי הפגם נבע מתכנון לקוי, ביצוע או חומרים בהם השתמש הקבלן. חשוב לציין שגם לאחר תקופות אלו, עדיין ניתן לגלות ליקויים ולבקש פיצוי, אם כי התהליך עשוי להיות מורכב יותר.

מתי לפנות לעורך דין ליקויי בנייה

כל גילוי של ליקויי בנייה מצדיק פנייה לעורך דין, במיוחד אם אינך מכיר ניהול עניינים משפטיים מסוג זה. רוב האנשים שנמצאים במחלוקת עם קבלן יזדקקו לייעוץ ותמיכה של עורך דין המתמחה בליקויי בניה.

אם החלטתם להגיש תביעת ליקויי בניה  נגד קבלן בגין ליקוי בניה ואינכם בטוחים לגבי גובה הפיצויים שניתן לקבל או פרטים נוספים הקשורים אליו, עורך דין ליקויי בניה יכול לספק ייעוץ, הכוונה וייצוג בבית המשפט.

סיכום

עורך דין ליקויי בניה הוא בעל ברית שלא יסולא בפז בעת ניווט במורכבות של תביעות ליקויי בניה. מומחיותם בתחום מבטיחה שמירה על זכויות הלקוחות וכי הם מקבלים את הפיצוי המגיע להם. אמנם רכישת דירה חדשה יכולה להיות מסע מרגש, אבל חשוב לזכור שלא כל הבנייה היא מושלמת. היו ערניים, דעו את זכויותיכם, ואל תהססו לפנות לעזרה מקצועית אם נתקלתם בליקויי בניה בביתכם החדש.

הצהרת נגישות עסק


העסק מונגש לבעלי מוגבלויות באופנים הבאים:

  1. מעלית
  2. שירותי נכים
  3. חנייה נגישה
דילוג לתוכן